بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان چیست

بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان

مسئولیت کارفرما به دو صورت شامل مسئولیت‌های درون سازمانی ومسئولیت‌های برون سازمانی ظهور پیدا می‌کند. مسئولیت درون سازمانی ناظر بر مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان و مسئولیت برون سازمانی ناظر بر مسئولیت کارفرما در قبال اشخاص ثالث می‌باشد. هر کدام از این دو نوع مسئولیت معمولاً به وسیله بیمه‌نامه‌ای مستقل تحت پوشش قرار می گیرند.

مسئولیت درون سازمانی معمولاً ناشی از عوامل زیر است:

حقوق عرف: آن چه عرفاً مسئولیت کارفرما می‌باشد که معمولاً ناشی از غفلت شخص کارفرماست.

مسئولیت قراردادی: ممکن است شخص دیگری مسئول خسارت باشد اما کارفرما طبق قرارداد فی مابین مسئولیت آن پیشامد را به عهده گرفته باشد.

مسئولیت قانونی: برخی قوانین برای شرایط خاص، مسئولیت هایی را به عهده کارفرما قرار داده اند که در شرایط معمول و بر اساس حقوق عرف، کافرمایان چنین مسئولیتی ندارند.

به طور مثال قوانینی از قبیل قانون کارخانه‌ها، قانون راه آهن و قانون بهداشت و ایمنی کارکشورانگلستان با هدف حفظ وارتقاء ایمنی شرایط کار، وظایف معیّن والزام آوری برای کارفرمایان تعریف کرده اند که نقض هر کدام از این قوانین دلیل کافی برای احراز مسئولیت بیمه‌گذار است.

بنابر آن چه گفته شد، عوامل و اتفاقاتی که بر اساس آن‌ها کارفرما در مقابل کارکنان مسئول شناخته می‌شود را می‌توان بدین شرح برشمرد:

۱-    به سبب غفلت شخصی کارفرما.

۲-    به سبب غفلت همکاران در مواردی که ممکن است کارفرما مسئول نیابتی باشد. مسئولیت نیابتی زمانی به وجود می‌آید که کسی مسئول شبه جرم طرف دیگر شناخته شود.”کسی که کاری را توسط دیگری انجام می دهد، در واقع خودش آن کار را انجام داده” رابطه کارفرما و کارمند یکی از آن روابطی است که مسئولیت نیابتی را به وجود می آورد و کارفرما معمولاً مسئول عواقب غفلت کارکنان خویش است؛ چه حادثه ناشی از دستور و آموزش واضح کارفرما باشد یا نه و یا این که گاهی کارمند بر عکس دستور و آموزش های کارفرما اقدام کرده باشد یا نه. مدعی (کارگر زیان دیده) تنها باید نشان دهد صدمه او ناشی از غفلت همکارش بوده تا کارفرما مسئول شناخته شود.

۳-    به سبب کوتاهی در انتخاب کارگران واجد شرایط برای انجام وظیفه‌ای خاص.

۴-    قصور  در ایجاد ایمنی محیط کار.

۵-    قصور در تأمین ماشین آلات و ابزار کار و تأمین امکانات ایمنی فردی استاندارد و مناسب برای فعالیت و کوتاهی در امر تعمیرات و نگهداری ماشین آلات.

مسئولیت کارفرمادرمقابل کارکنان بسته به نوع فعالیت بیمه گذارطی بیمه‌نامه ای باهمین نام درسه گروه ” ساختمانی “، ” عمرانی”و”صنعتی، خدماتی، بازرگانی” تحت پوشش قرار می‌گیرد. پوشش مسئولیت کارفرمایان در قبال اشخاص ثالث معمولاًدر طرح‌های مخصوص (بیمه‌های مسئولیت عمومی) انجام می‌شود.

منبع : کتاب بیمه های مسئولیت و طرح های خاص
ناشر پژوهشکده بیمه مرکزی
مولف علیرضا عسگرزاده

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

نوزده − شش =