اهمیت مبانی فقهی، حقوقی و قانونی مسئولیت در ارتباط با بیمه

اهمیت مبانی فقهی، حقوقی و قانونی مسئولیت در ارتباط با بیمه

هدف از مطالعه انواع مسئولیت آشنایی با مفاهیم حقوقی مرتبط، جهت کشف ارتباط آن‌ها با مفاهیم بیمه‌ای، و تولید و طبقه‌بندی بیمه‌نامه‌ها متناسب با نیازهای بیمه‌گذاران و تسهیل بررسی و رسیدگی به خسارت‌ها واجتناب از پذیرش مسئولیت‌هایی است که قابلیت بیمه شدن ندارند. مسئولیت‌های مدنی حائز ویژگی‌هایی هستند که قابل بیمه شدن می‌باشند. پوشش مسئولیت پیمانکاری که قصد تخریب یک بنای قدیمی و احداث ساختمان جدید را دارد، پوشش مسئولیت کارفرمایان در برابر کارکنان، مدیران ورزشگاه‌ها در برابر تماشاچیان و ورزشکاران و ده ها پوشش دیگر حاشیه امنی برای فعالیت های اجتماعی و اقتصادی فراهم می‌آورد.

در غیر این صورت هراس از بروز خسارت به اشخاص ثالث و صرف هزینه‌های مادی و معنوی و سرگردانی در دادگاه‌‌ها مانع هر گونه فعالیت و پیشرفت می‌شود. در مقابل، مسئولیت‌هایی هستند که قابلیت بیمه شدن ندارند، به طور مثال چنان چه شخص یا مؤسسه و باشگاهی بدون مجوز بخواهد در خیابآن‌ها و جاده های  درون و برون شهری مسابقه سرعت برگزار کند عمل او خلاف قانون و مسئولیت او در رابطه با زیان های احتمالی از نوع کیفری است و نه تنها قابل بیمه شدن نیست، بلکه عامل ایجاد زیان باید مطابق قانون به کیفر عمل خود برسد.

بدون بهره مندی از علم حقوق امکان پوشش جرم و مسئولیت‌های کیفری و یا پرداخت خسارت هایی که قانوناً در تعهد بیمه‌گر نیست افزایش می‌یابد. بیمه‌گران اقدام به پوشش مسئولیت‌های کیفری نمی‌کنند چرا که در این صورت هرج و مرج و آشوب، انضباط و امنیت اجتماعی را مختل می‌کند. آشنایی با انواع مسئولیت، راهنمایی روشنگر برای تولید انواع بیمه‌نامه‌های مسئولیت و عامل مؤثری در کارشناسی خسارت و تعیین حدود تعهدات و مسئولیت‌های شرکت‌های بیمه برای قبول تمام یا بخشی از خسارت است.

در کشور ایران به عنوان جامعه‌ای که قوانین اساسی آن بر پایه دین مبین اسلام بنا نهاده شده، علاوه بر جنبه حقوقی و اجتماعی موضوع مسئولیت، جنبه دینی آن نیز حائز اهمیت است و موضوع مسئولیت و جبران خسارت‌های ناشی از آن پیوند عمیقی با موضوع فقه و قوانین مرتبط دارد، از این رو موضوع فقه و قوانین مبتنی بر آن روی دیگر سکه مسئولیت است که مطالعه متون و نظریات آن را در کنار موضوعات حقوقی ضروری می‌سازد.

منبع : کتاب بیمه های مسئولیت و طرح های خاص
ناشر پژوهشکده بیمه مرکزی
مولف علیرضا عسگرزاده

/ بیمه مسئولیت / برچسب ها: , ,

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

چهار × 3 =