بیمه مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان

بیمه مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان

این بیمه‌نامه مسئوليت‌هاي قانوني كارفرما (شخص کارفرما، جانشین و یا نماینده او) در مقابل کارکنان را که ناشی از حوادث کارگاهی حین فعالیت شغلی بوده و منجر به خسارت‌های بدنی می‌شود، تحت پوشش قرار می‌دهد. در صنعت بیمه ایران، منظور از جبران خسارت‌های بدنی”پرداخت هزینه‌های درمان و دیه فوت و نقص عضو”تا سقف تعیین شده در بیمه‌نامه بوده و تعهدات شرکت بیمه شامل غرامت عدم النفع از کارافتادگی نمی‌باشد.

در کشور انگلستان این بیمه‌نامه یکی از پوشش‌های مورد نیاز کسب و کار بوده که علاوه بر مسئولیت‌های کارفرما در مقابل کارکنان، مسئولیت کارفرما در مقابل کارآموزان و هزینه‌های دفاع بیمه‌گذار در محاکم را نیز به عهده می گیرد و طبق قانون برای کارفرمایانی که به کسب و کار اشتغال دارنداجباری است. اما برای کارفرمایانی که منشی خصوصی یا خدمه خانگی مانند پیشخدمت و نظافتچی و باغبان را به کار می‌گیرند اختیاری است. در واقع افراد اخیر در قراردادی تحت عنوان بیمه‌نامه خانه و خانواده تحت پوشش قرار می‌گیرند.

هر شخصیت حقیقی یا حقوقی که فرد یا افرادی را جهت انجام امور معیّن و مشخّص تحت امر دارد، در مقابل کارکنان خود در خصوص خسارت‌های بدنی ناشی از سهل انگاری و قصور در نظارت و استفاده از وسایل بی حفاظ و معیوب در حین کار و ضعف اقدامات ایمنی مسئول است و این مسئولیت را می‌تواند بیمه نماید. نوع قرارداد کارفرما و کارگر (نوع استخدام) رافع یا محدود کننده مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان در خصوص غرامت های ناشی از حوادث کار نمی‌باشد.

لذا این بیمه‌نامه کلیه کارکنان شاغل اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و روزمزد را که به صورت تمام وقت یا پاره وقت در کارگاه یا پروژه مورد بیمه فعالیت می‌کنند، تحت پوشش قرار می‌دهد. در اکثر پروژه‌ها و کارگاه‌ها، کارفرما بخش‌های مختلف اجرای عملیات را به پیمانکارانی که در آن کار تبحر و تخصص دارند واگذار می‌کند. بدین سان علاوه بر نیروهای تحت امر کارفرما، کارکنان پیمانکاران دیگر نیز در اجرای پروژه نقش دارند که با رعایت شروط بیمه‌نامه از جمله خرید پوشش مسئولیت پیمانکاران فرعی و اعلام تعداد کارکنان پیمانکاران فرعی و دریافت حق بیمه اضافی، پوشش کلیه کارکنان امکان پذیر می‌باشد. در صورتی که پوشش کارکنان پیمانکاران فرعی طبق مفاد بیمه‌نامه امکان پذیر نباشد، پیمانکاران به طور مستقل اقدام به تهیه بیمه‌نامه می نمایند.

آسیب دیدن کارگران به وسیله کارگران دیگر حاضر در پروژه حین انجام وظایف شغلی  محتمل و امری اجتناب ناپذیر و کارفرما مسئول آن می‌باشد. بدین سان مسئله اقامه دعوی کارگران علیه یک دیگر و اخلال در کار مرتفع می‌شود. البته اگر چه ماهیت و روح بیمه‌نامه مستلزم پوشش مسئولیت متقابل کارکنان یک پیمانکار در مقابل یک دیگر است، اما برخی از بیمه‌گران این مزیت را تحت عنوان خطر اضافه ارائه کرده و از بابت آن حق بیمه اضافه دریافت می‌کنند. در تعاریف و توضیحات فوق عبارات حقوقی از جمله کارگر، کارفرما و کارگاه خود نمایی می‌کنند که مراجعه به  آئین‌نامه‌ها و قوانین و مقررات مربوطه را ضروری می‌نماید.

منبع : کتاب بیمه های مسئولیت و طرح های خاص
ناشر پژوهشکده بیمه مرکزی
مولف علیرضا عسگرزاده

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

12 + شش =