مبانی نظری و تئوری های مسئولیت

مبانی نظری و تئوری های مسئولیت

جوامع و فرهنگ های مختلف نسبت به مقوله مسئولیت نگاه‌های متفاوتی دارند. گذشت زمان و گذر از عصر نزاع‌های خصوصی و دادگستری خصوصی و ورود به عصر دادگستری عمومی، توسعه فناورانه جوامع و بهره‌مندی افراد بیشتری از جامعه از این فناوری، پیچیدگی روابط اجتماعی و لزوم نگاه عمیق تر به موضوع مسئولیت به نفع زیان دیدگان جهت حفظ امنیت، آرامش اجتماعی، عدالت و نیازهای دنیای امروزی باعث به وجود آمدن نظریه‌های گوناگون در این باب شده است.

هم‌چنان که در مباحث بعدی اشاره خواهد شد هر قدر جوامع، توسعه یافته‌تر و حقوق مدنی افراد محترم‌تر شناخته شود و زیرساخت های رفاه و امنیت فراهم تر گردد، گرایش حقوقی از نظریه تقصیر به سوی نظریه تضمین حق، بیشتر خواهد شد.

در این رابطه حاکمیت نوع خاصی از فرهنگ یا عقاید دینی، تأثیر به سزایی در انتخاب نظریه متناسب با جامعه و قضاوت در خصوص تعیین مسئول خواهد داشت. در این گفتار مبنا و اساس تشخیص مسئولیت و تئوری های جهانی مرتبط با چگونگی شناسایی شخص مسئول، مورد بحث قرار خواهند گرفت. در این زمینه نظریه های متعددی وجود دارد که مهم ترین آن‌ها از نظر سیر تکاملی، ارتباط با مسائل بیمه‌ای وحقوق اسلامی وفقه امامیه، شامل ۶ مورد به شرح زیر است :

الف – نظریه تقصیر

ب – نظریه خطر

پ – نظریه مختلط

ت – نظریه تضمین حق

ث– نظریه تضمین گروهی

ج – نظریه استناد عرفی

منبع : کتاب بیمه های مسئولیت و طرح های خاص
ناشر پژوهشکده بیمه مرکزی
مولف علیرضا عسگرزاده

/ بیمه مسئولیت / برچسب ها: ,

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

9 − هشت =