انواع بیمه‌های مسئولیت مدنی

انواع بیمه‌های مسئولیت مدنی

قبلاً اشاره شد که انواع مسئولیت مدنی در تقسیم بندی صنعت بیمه عبارتند از: مسئولیت مدنی عمومی، حرفه‌ای و قراردادی. بر این اساس در یک تقسیم بندی کلی، بیمه‌های مسئولیت مدنی را می‌توان به بیمه‌های مسئولیت مدنی عمومی، بیمه‌های مسئولیت مدنی حرفه‌ای و بیمه‌های مسئولیت قراردادی تقسیم کرد. اما در صنعت بیمه، بیمه‌های مسئولیت با هدف سهولت در مطالعه و انجام امور بیمه گری، به رشته های بیشتری به شرح زیر تقسیم شده‌اندکه در واقع زیر مجموعه موارد یاد شده اند:

۱-    بیمه‌های مسئولیت مدنی کارفرما در مقابل کارکنان

۲-    بیمه‌های مسئولیت مدنی حرفه‌ای

۳-    بیمه‌های مسئولیت مدنی عمومی

۴-    بیمه‌های مسئولیت مدنی قراردادی

۵-    تضمین محصول و بیمه مسئولیت مدنی تولید کنندگان و توزیع کنندگان کالا و ارائه کنندگان خدمات (تضمین محصول و بیمه کالا).

یادآور می‌شود  بیمه شخص ثالث با هدف ایجاد عدالت، امنیت و حفظ ثبات و نظم عمومی جامعه و حمایت از زیان دیدگان یکی از با اهمیت ترین بیمه‌های مسئولیت است که ضمن اجباری بودن از سال۱۳۴۷، نهادهای متعددی از جمله بیمارستان ها، بیمه گران، وزارت راه و شهرسازی و پلیس در حسن اجرای آن سهیم هستند. با این وجود از آن جا که این نوع بیمه در ارتباط با اتومبیل بوده و در رشته مذکور مفصلاً به آن پرداخته می‌شود  در مطالب پیش رو از ورود به آن اجتناب می‌شود.

منبع : کتاب بیمه های مسئولیت و طرح های خاص
ناشر پژوهشکده بیمه مرکزی
مولف علیرضا عسگرزاده

 

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

10 − دو =