مبانی فقهی مسئولیت مدنی

مبانی فقهی مسئولیت مدنی

قانون مجازات اسلامی ریشه در فقه دارد؛ اما با توجه به این که یکی از قوانین مستند و محکم موضوعه می‌باشد، جزو مبانی قانونی مسئولیت برشمرده شده. به طور مثال قواعد اتلاف و تسبیب که ریشه در فقه دارد تحت عنوان قانون مورد بررسی قرار گرفت. در این ارتباط علاوه بر موارد یاد شده می‌توان به قواعد “لاضرر و تکافل” اشاره نمود.

الف) قاعده لاضرر

خلاصه این قاعده فقهی که از حدیث نبوی ” لاضرر و لا ضرار فی الاسلام ” استنباط شده است بنا بر یک تفسیر،آن است که هیچ ضرر و زیانی نباید بدون تدارک و جبران بماند. بنا براین اضرار به غیر و یا خسارت وارد به دیگران موجب ضمان و مسئولیت مدنی می‌شود  و عامل زیان را مکلف به جبران آن می‌سازد. به همین جهت قانون اساسی در برخی از اصول خود از جمله اصل ۴۰، ۴۶، ۵۰ و ۱۷۱ به آن توجه کرده است. چنان که در اصل چهلم می‌گوید: “هیچ کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.” و در ماده چهل و ششم گفته شده است: “هر کس مالک حاصل کسب و کار مشروع خویش است و هیچ کس نمی‌تواند به عنوان مالکیت نسبت به کسب و کار خود، امکان کسب و کار را از دیگری سلب کند”. می‌توان گفت نظریه تضمین گروهی، معادل حقوقی این قاعده فقهی است.

ب) قاعده تکافل

این قاعده بر اساس حدیث نبوی “کُلُکُم راع و کُلُکُم مَسئول عَن رَاعیه ” که یک قاعده اخلاقی اسلامی است مطرح می‌شود  که به موجب آن افراد در مقابل یکدیگر مسئولیت متقابل دارند و هر کس مسئول رفع نیازمندی‌های دیگر افراد جامعه است. این قاعده از آن جهت که هم ناظر بر مسئولیت و تضمین اجتماعی و هم شامل مسئولیت‌های فردی است می‌تواند مبنایی برای مسئولیت مدنی به شمار آید. قاعده تکافل یک مفهوم دینی مورد قبول فقه امامیه (فقه شیعه) و فقه عام (فقه سنی) در ارتباط با جنبه تعاونی بیمه برای جبران خسارت می‌باشد که منجر به تأسیس شرکت‌های بیمه تکافل در کشورهای اسلامی شده و مورد توجه فعالان بیمه غیر اسلامی نیز هست.

منبع : کتاب بیمه های مسئولیت و طرح های خاص
ناشر پژوهشکده بیمه مرکزی
مولف علیرضا عسگرزاده

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

9 − 3 =