مسئولیت مدنی صغیر و مجنون

مسئولیت مدنی صغیر و مجنون

تمام مطالبی که پیش از این توضیح داده شد، شرح قانون و فقه در ارتباط با افراد عاقل و بالغ بوده است اما سؤال این است که آیا مسئولیتی متوجه صغیر و مجنون هست یا خیر.

ماده ۲۹۲ قانون مجازات ها، جنایت صادر شده توسط صغیر و مجنون را از نوع خطای محض معرفی می‌کند و بدین وسیله با هدف حمایت از زیان‌دیده و در پیروی از قواعد حمایتی،هم چون قاعده لاضرر مسئولیت و پیگرد ایشان را به رسمیت می شناسد. اما با توجه به اعلام این که فعل صادر شده، خطای محض است، مسئولیت ایشان را از نوع مدنی اعلام و ایشان را از پیگرد کیفری معاف دانسته است. در واقع به دلیل صغر سن، دعوا علیه ولی مطرح می‌شود؛ اما صغیر مورد پیگرد قرار می‌گیرد. ماده ۷ قانون مسئولیت مدنی نیز در همین زمینه اظهار می‌کند :”کسی که نگهداری یا مواظبت مجنون یا صغیر قانوناً یا بر حسب قرارداد به عهده او می‌باشد در صورت تقصیر در نگهداری یا مواظبت، مسئول جبران زیان وارده از ناحیه مجنون یا صغیر است و در صورتی که استطاعت جبران تمام یا قسمتی از زیان وارده را نداشته باشد، از مال مجنون یا صغیر، زیان جبران خواهد شد و در هر صورت جبران زیان باید به نحوی صورت گیرد که موجب عسرت و تنگدستی جبران کننده زیان نباشد.

قانون مجازات اسلامی صرفاً در باره جنایت یعنی صدمه بدنی حکم داده و با توجه به مبانی فقهی آن، خسارت بدنی ضرورتاً باید جبران شود؛ اما ماده ۷ قانون مسئولیت مدنی به زیان به معنای عام (مالی و جانی) دلالت دارد و مسئولیت “ولی” را مشروط بر اثبات تقصیر کرده است. یعنی چنان چه ولی ثابت نماید کلیه مراقبت های معمول و بایسته را ایفا کرده مسئولیتی نخواهد داشت.

 

منبع : کتاب بیمه های مسئولیت و طرح های خاص
ناشر پژوهشکده بیمه مرکزی
مولف علیرضا عسگرزاده

/ بیمه مسئولیت / برچسب ها:

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

هجده + 12 =