نظریه تضمین حق

نظریه تضمین حق

این دیدگاه را می‌توان شکل دیگری از نظریه خطر دانست. بر پایه این نظریه، مبنا و شالوده مسئولیت مدنی افراد و بنگاه ها و سازمان‌ها در شرایط جدید اقتصادی و اجتماعی به نظریه خطر و تقصیر محدود و منحصر نیست. به نظر پروفسور بوریس استارک – حقوق دان فرانسوی – این اشتباه است که تنها به آثار و ارزیابی عملی یا فعلی عامل زیان توجه کنیم و حقوق زیان دیدگان و تضمین اجتماعی افراد جامعه را فراموش نماییم یا نادیده بگیریم.

به نظر ایشان هر کس حق دارد در جامعه به شیوه‌ای سالم، ایمن و مطمئن زندگی کند و حقوق انسانی او مورد تضمین قرار گیرد. هیچ کس حق ندارد سلامت، ایمنی و حقوق دیگر هم‌نوعان خود را به خطر اندازد. به محض این که حقی از بین رفت و خسارتی به کسی وارد شد، عامل زیان ملزم به جبران آن است و همین الزام و تعهد به جبران زیان، شالوده مسئولیت مدنی را تشکیل می‌دهد و آن را به وجود می آورد. در واقع به نظر این حقوق دان، یک جامعه مدنی بر پایه ” اصل تأمین اجتماعی ” بنا می‌شود  و مسئولیت مدنی در چنین جامعه پیشرفته ای از فراگیری بیشتری بهره مند می‌گردد. اضافه کنیم که در این نظریه، تضمین حقوق مربوط به سلامت جسم و جان و روان انسان بر سایر حقوق او برتری دارد. به همین دلیل جبران خسارت‌های بدنی از تقدّم و اولویّت برخوردار بوده و جبران زیان های مالی منوط به اثبات تقصیر و خطای عامل زیان است.

حُسن بزرگ این نظریه آن است که بر تضمین حقوق افراد زیان‌دیده و حمایت قانونی از آنان توجه و تأکید دارد و ایراد وارده به این نظریه جانبداری افراطی از زیان‌دیده و سلب حق اثبات بی گناهی از عامل زیان می‌باشد. با این حال دانشمند یاد شده علت این نگرش را برتری “حقوق جسمانی و جانی” افراد بر “حقوق اقتصادی و معنوی” آن‌ها دانسته و بین این دو گروه حق، تفاوت قائل می‌شود. او معتقد است که در هر صورت باید خسارت‌های بدنی جبران شود ولی جبران خسارت‌های اقتصادی و معنوی موکول به اثبات تقصیر عامل زیان است.

منبع : کتاب بیمه های مسئولیت و طرح های خاص
ناشر پژوهشکده بیمه مرکزی
مولف علیرضا عسگرزاده

/ بیمه مسئولیت / برچسب ها:

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه ها (1)

  1. حمید :

    با درود فراوان تشکر و سپاس از توضیح این نظریه ظاهرا تفاوتها و تعارض هایی در ماهیت نظریه تضمین و خطر و سایر نیز وجود دارد که بنظر میرسد قابل برسی باشد بعنوان مثال دفاع مشروع و حق اعتصابات در بعضی جوامع که بسیار در ماهیت آن اهمیت دارد میبایست مد نظر قرار گیرد با درود

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

20 + 11 =